domingo, 9 de noviembre de 2014

A FRAGMENTACIÓN DO MUNDO ANTIGO E O INICIO DA IDADE MEDIA

A ALTA IDADE MEDIA

FIN DO IMPERIO ROMANO DE OCCIDENTE

No 476 o emperador Rómulo Augústulo foi deposto, polo que o Imperio romano deixa de exisitir en Occidente. Os Bárbaros ou "extranxeiros"foron uns dos culpables da súa caída. En teoría, son os que se atopaban fóra das fronteiras do Imperio. Normalmente eran  federacións de pobos xermánicos que tiñan unha economía gandeira que evolucionou cara a agricultura.
Os xermanos síntense moi atraídos por Roma. Non só realizan incursións fronteirizas, hai tamén un asentamento pacífico dentro do Imperio. A Lei de Hospitalidade que, no 398, promulgaron Arcadio e Honorio implicaba o reparto de entre un e dous tercios das terras fronteirizas entre os bárbaros que se asentaban nelas a cambio de defender o Imperio (foedus ou tratados).
As razóns polas que se produciu a invasión violenta son diversas: a necesidade de mellores terras que solucionasen o problema do excedente demográfico e a presión exercida polos pobos máis orientais, entre os que destacan os hunos, que obrigou aos pobos máis próximos ao Imperio a penetrar nel pola forza, son as máis destacadas. Os primeiros foron os visigodos, que, tralo seu éxito na batalla de Adranópolis, no 378, asentáronse no Imperio. No 406 produciuse a maior entrada de pobos: suevos, vándalos e alanos. Máis tarde irrumpen os burgundios, os anglos, jutos e saxóns. Entrado o século V, os francos instálanse na Galia e os ostrogodos en Italia. Alí, no século VI, un novo pobo moito máis violento substituiraos, os lombardos.

OS REINOS XERMÁNICOS

Unha vez producidas as invasións, os xermanos organízanse politicamente nos lugares nos que se asentan, xurdindo múltiples estados da disgregación imperial. 
A súa organización política era moi simple. O seu xefe era un caudillo militar elexido pola asemblea de homes libres, que estaba rodeado por un grupo de fieis, o comitatus, vinculado ao xefe por lazos persoais. 
A progresiva asimilación de elementos romanos e do Cristianismo foi modificando sensiblemente as súas ideas políticas. Así, o caudillo militar foise convertindo en rei pola graza de Deus, e o seu poder xa non emanaba do pobo, senón da procedencia divina. O principio electivo xermánico para a sucesión foi substituído, pouco a pouco, polo da herdanza.
Os estados máis importantes que xurden en Occidente trala desintegración do Imperio foron:
  • A Galia Merovinxia: A antiga Galia foi ocupada polos francos, confederación de pobos que remataron por expulsar aos visigodos do sur da Galia no 507.
  • A Hispania visigoda: este pobo instalouse na Península Ibérica co consentimento de Roma, para expulsar aos suevos, vándalos e alanos; conseguiu sometelos e estableceron a capital en Tolosa a medio camiño entre España e Francia. Os francos obrigáronos a repregarse á Península, instalando a súa capital en Toledo. Figuras destacadas serán os monarcas Leovigildo, que afianzou o dominio sobre a Península, e Recaredo,  un rei que se converteu ao catolicismo e abandonou a fe arriana. O reino visigodo verá o seu fin coa invasión musulmana no 711
  • En Italia, os ostrogodos formaron un estado moi romanizado. Posteriormente os lombardos constituirán un estado feble e dividido en múltiples ducados.
  • As Illas Británicas coñeceron as invasións de bretóns, jutos, anglos e saxóns; os dous últimos serán os pobos máis importantes.
A administración territorial sufriu unha paulatina disgregación: os duces (duques), caudillos militares, deixaron de representar ao rei e obtiveron cada vez máis poder no territorio que gobernaban.
O Dereito abandona o compoñente romano e orientase cara o xermánico, basado na tradición oral, nos xuízos de Deus e na compensación monetaria aos delitos. 
A desaparición dos vínculos xurídicos públicos co Estado e a súa substitución por unhas relacións privadas e persoais, vai ser o fenómeno que domine politicamente toda a Alta Idade Media.




jueves, 28 de noviembre de 2013

A REVOLUCIÓN INDUSTRIAL

A partir do século XVIII iníciase en Europa un proceso de cambio económico chamado a revolución industrial. Este cambio producirá a desaparición da sociedade tradicional baseada no rural e controlada pola nobreza e a aparición da sociedade moderna, baseada na industria e no control doutra clase social, a burguesía. É a orixe da nosa sociedade actual.

Non só foi un cambio económico senón que provocou a transformación da vida dunha época: clases sociais, demografía, mentalidade, costumes...

O inicio da industrialización. encóntrase na Inglaterra de mediados do século XVIII, onde por vez primeira se empezan a utilizar novas fontes de enerxía e novas máquinas que producen unha gran mellora na produtividade industrial.

lunes, 25 de noviembre de 2013

AS REVOLUCIÓNS BURGUESAS

As revolucións burguesas iniciaronse a finais do século XVIII coa  Independencia das trece colonias británicas na costa Leste de América do Norte e o nacemento de EE.UU,  ainda que a Revolución Francesa foi a principal e o modelo seguido polas seguintes. Foron procesos dirixidos pola burguesía contra o absolutismo monárquico e as clases privilexiadas (nobreza e clero). As causas principais das mesmas foron:
  • O descontento de todos os grupos sociais que forman o Terceiro Estado pola desigualdade nos dereitos e a pobreza xeral. A burguesía (clase con alto nivel económico e cultural) foi o grupo do Terceiro Estado máis descontento cun sistema que o excluía do poder, asfixiábao a impostos e freaba o seu enriquecemento. 
  • As ideas da Ilustración Francesa (Rousseu, Voltaire e Montesquieu) que rexeitaban o sistema vixente. 
O obxectivo das revolucións burguesas foi rematar coas estruturas do Antigo Réxime e implantar un estado liberal (sistema político constitucional que establece a igualdade ante a lei dos cidadáns e os seus dereitos individuais -vida, propiedade, liberdade, pensamento, etc.; pero a burguesía é quen controla o poder grazas ao sufraxio censitario), unha economía capitalista (liberdade da actividade económica -de industria, de comercio, de traballo, etc. - e propiedade capitalista da terra) e unha sociedade de clases na que as diferenzas se establecen segundo a riqueza, non baseadas no nacemento como na sociedade estamental.